25 років Міцубісі Лансер еволюшн


Цей автомобіль заслужив всесвітнє визнання не тільки тому, що швидко їздив — мало у світі швидких автомобілів? Іконою автоспорту «Евік» зробило поєднання непоєднуваного: спортивних характеристик і цілком цивільної ціни, високих технологій і повсякденному практичності. У загальній складності за 25-річну історію виробництва, що стартував якраз в жовтні 1992 року, було створено 10 ітерацій японської автомобільної Еволюції.
Mitsubishi і раніше не соромився будувати потужні спортивні авто на основі громадянських моделей: наприклад, седан Galant VR-4 c дволітровим турбомотором потужністю 241 л. с. Будували їх не просто так, а для омологації і за правилами ралійної Групи А. Коли японці прийшли до висновку, що Galant завеликий для їх потреб, двигун і повнопривідну трансмісію з заднім LSD вживили в молодший Lancer. Це і стало початком відліку нової ери, яку власники «Эволюшнов» цілком можуть називати «нашої».
Цікавий факт: той самий 2-літровий турбомотор з заводським індексом 4G63T продовжував трудитися під капотом Lancer Evo протягом дев’яти поколінь! У першому він розвивав 244 к. с. і 309 Ньютон-метрів крутного моменту. Бажаючі отримати безкомпромісний спортивний снаряд могли замовити версію RS, полегшену на 70 кілограм і оснащену гоночним дисковим диференціалом підвищеного тертя замість віскомуфти. Непоказний з вигляду автомобіль перетворювався на страшного ворога на будь-якій трасі.
Між першим і другим невеликим виявився не тільки перерывчик, але і кількість змін конструкції. Номером Другого подовжили колісну базу (на цілий сантиметр), довели потужність-252 к. с., трохи розширили колію і полегшили важіль поперечної стійкості. Дізнатися оновлене авто можна було за що виріс в розмірах антикрило — так, зміни невеликі, але так ніхто ж і не вимовляв слово Revolution…
Перша масштабна модернізація «Эволюшна»: мотору додав 20 л. с., освіжили зовнішність аеродинамічним пакетом і стало помітно, що простенький седан відростив частокіл зубів. Втім, робилося це зовсім не для краси: носовий спліттер направляв повітряний потік радіатор і гальма, бічна спідниця і задні бампери підвищували притискну силу. Одним словом, над зовнішністю «третього» працювали зовсім не манірні дизайнери, так що вийшло агресивно і ефектно. Зміни під капотом стосувалися підвищення ступеня стиснення і установки нової версії турбонаддуву. Незважаючи на зростання потужності до 270 л. с., крутний момент залишився на колишньому рівні – 309 Ньютон-метрів. «Теж мені проблема!» – подумав «летючий фінн» Томмі Мякінен і в 1996 році саме за кермом Evo виграв свій перший титул Чемпіона світу з ралі.
Зміна покоління базової моделі Lancer принесла новий, більш жорсткий і важкий кузов, до якого з недавньою традицією додали хижий аеродинамічний обвіс з двома величезними протитуманними фарами. Виглядає лякаюче – але в хорошому сенсі. Двигун отримав нову турбіну, виконану за технологією twin-scroll (c двома каналами для вихлопних газів), і додав у потужності 6 л. с. Головне нововведення всієї конструкції – активний задній диференціал у складі системи Active Yaw Control, що розподіляє крутний момент між осями і додатково навантажувальної в повороті зовнішнє колесо.
На практиці AYC забезпечувала Evo IV безпрецедентний запас зчеплення з трасою – автомобіль заправлявся в повороти на фантастичних швидкостях, а гнучке та швидке перерозподіл тяги дозволяло легко коректувати кут ковзання педаллю газу. Зараз це не здається чимось фантастичним, але тоді на дворі стояла середина 90-х. Новацію рішуче оцінив Томмі Мякінен і в 1997 році приїхав на Evo IV до другого чемпіонського титулу.
Після невеликої рево-еволюції інженери вирішили, що сказати їм, за великим рахунком, поки що нічого, так що можна вже зайнятися дрібницями. Наприклад, поставити на «Евік» регульоване антикрило, сидіння Recaro і візуально розширити задні арки, щоб заховати збільшену колію. І підняти, нарешті, максимум крутного моменту – відразу до 370 Ньютон-метрів при 3000 об/хв. Автомобіль додав у спритності, а наш добрий знайомий Томмі Мякінен – у кількості чемпіонських титулів. Плюс один кубок на полиці його шафки у 1998 році.
Успіхи Мякінен на ралійних трасах як би натякали, що конструкція ще ого-го, тому в наступний модельний рік Evolution вступив з мінімальними змінами. Автомобілю збільшили масляний радіатор і інтеркулер, забезпечили новими поршнями, etc. Модифікація RS2 першою отримала антиблокувальну систему гальм, яка стане стандартом у Європі лише в 2004 році. Ах так, і запишіть на рахунок містера Мякінен ще один чемпіонський титул!
Чемпіонських титулів більше не було, зате прийшла зміна поколінь донора. Lancer став більший і важчий – і Evolution не уникнув тієї ж долі. У повній комплектації і при всьому параді маса автомобіля перевищувала психологічний бар’єр 1400 кг, що компенсувалося незначним приростом потужності та крутного моменту, а також установкою активного міжосьового диференціала і диференціала підвищеного тертя на передній осі. Електронно-керована трансмісія Evo VII була настільки прогресивною, що могла б написати докторську з теоретичної фізики, якби хтось додумався підключити її до принтера.
Крім того, вперше в історії Evolution отримав настільки істотні зовнішні відмінності від «просто» седанів Lancer: передня частина автомобіля була оригінальною і виглядала набагато цікавіше стандартної «морди». Також вперше покупцям Evo запропонували вибір між механічною і автоматичною КПП.
Восьма сходинка «Еволюції» запам’яталася насамперед модернізацією електронних компонентів трансмісії, в результаті чого на світ з’явилася система Super AYC. Механічна КПП додала одну передачу, автомат залишився п’ятиступінчастим. Існувала 405-сильна версія автомобіля підготовлена британською конторою RallyArt – її прискорення до 100 км/год становило 3,5 секунди, максимальна швидкість – 282 км/ч. Стандартні версії комплектувалися 276-сильним силовим агрегатом. Вперше Lancer Evolution стали офіційно продавати в США, правда в «кастрованому» вигляді – без AYC і механічною КПП. «Країна можливостей», говорили вони…
Нова версія турбіни та інші колдунства над двигуном підняли його потужність до 287 к. с., а крутний момент – до 392 Ньютон-метрів. «Дев’ятка» відрізнялася не тільки міцністю, але і рекордною кількістю модифікацій – 13. І в їх числі — перший універсал Mitsubishi Lancer Evolution! Було вироблено 2500 примірників виключно для японського ринку, позбавлених системи AYC, але здатних доставити пошту швидше перших поштових літаків. Та й деяким суперкарам тих років «Ево-вагон» цілком міг скласти конкуренцію.
Новий кузов, абсолютно новий мотор і нова надія, яка не збулася… Необхідність відповідати нормам безпеки позначилася на масі автомобіля, перевищила 1600 кг – невиправдано багато для цього спорткара, особливо в порівнянні з 1170 кг у Evo I RS. «Роздягнені» модифікації – і ті важили 1400 кг, при цьому будучи не надто комфортними в повсякденному житті. Зате 2-літровий силовий агрегат працював у парі з напівавтоматичного секвентальною КПП з підрульовими перемикачами – треба сказати, вельми скорострільної.
Вже давно не секрет, що ювілейний, 10-й Lancer Evolution став останнім у довгому ряду успішних спортседанов (і універсалів!). Надалі Mitsubishi планує зосередитися на кросоверах. Так що для багатьох цей жовтневий день народження — свято зі сльозами на очах. Але сумувати не варто – не кожен шлюб триває 25 років.

Добавить комментарий

Related Posts

Чудовий український всюдихід ЛуАЗ-969 «Волинь»Чудовий український всюдихід ЛуАЗ-969 «Волинь»

Скромний сільський житель, ЛуАЗ-969 ніколи не був частим гостем на вулицях міст, а зараз і зовсім перетворився на раритет. Що поробиш, час… Трофейний німецький Schwimmwagen, він же KDF-166 або «водяний

Масло MazdaМасло Mazda

Mazda Motor Corporation-найбільший автовиробник в Японії. Найвідомішою, без сумніву, вважається модель Мазда 3-ої серії, яка займає 1-ті рядки рейтингів за річними продажами вже пару років. Не менш модним вважається модель

Как правильно покупать блоки управления двигателяКак правильно покупать блоки управления двигателя

Как правильно покупать блоки управления двигателя?  Блок управления двигателем – это основной компонент на иномарках. Система обеспечивает мониторинг и запуск силовой установки. Неисправности в блоке чреваты критическими повреждениями мотора.  Повредить