Чудовий український всюдихід ЛуАЗ-969 «Волинь»


Скромний сільський житель, ЛуАЗ-969 ніколи не був частим гостем на вулицях міст, а зараз і зовсім перетворився на раритет. Що поробиш, час…

Трофейний німецький Schwimmwagen, він же KDF-166 або «водяний жук», справив сильне враження на радянських військових. Тому не дивно, що їм захотілося мати у себе в арсеналі таку ж компактну повнопривідну машину, здатну долати водні перешкоди.

І в 1954 році НАМИ (Науково-дослідний автомобільний і автомоторний інститут) отримав завдання розробити щось подібне. Проектуванням перспективного зразка транспортера переднього краю (ТПК) займалася група під керівництвом відомого конструктора Б. М. Фиттермана. Але у військового замовлення з’явилася і побічна громадянська гілка – компактний міський автомобіль. Паралельно велися роботи і над уніфікованим з ним міні-всюдиходом для трудівників села. Було створено безліч різноманітних прототипів: з двигуном спереду, з двигуном ззаду і навіть з кузовом вагонної компоновки. У результаті вже В 1960 році до серійного виробництва дістався «Запорожець» ЗАЗ-965, який отримав у народі звучне прізвисько «горбатий». Доведення ж ТПК і сільського позашляховика затягнулася.

Першою проблемою стало забезпечення плавучості при збереженні низького силуету. Транспортер ЗАЗ-967 вийшов дійсно невисоким, а значить, і малопомітним. Ось тільки плавав він… не те щоб «сокира», але при найменшому хвилюванні відразу заливався водою. Зрозуміло, що військових це не влаштовувало. Друга проблема – двигун. Спочатку ТПК проектували під легкий опозитний мотор від мотоцикла «Урал». Але його ресурс виявився настільки коротким, що можна було говорити про «одноразовості» машини. Більше ж великий і важкий двигун від «Запорожця» викликав на плаву сильний диферент на ніс.

51

Ще однією складною завданням став вибір виробничого майданчика. Спішно перепрофільований колишній комбайновий завод опинився затісний. А на уподобаному Луцькому машинобудівному заводі (ЛуМЗ) не було можливості швидко налагодити виготовлення складного приводу задніх коліс. В результаті прийняли компромісне рішення – почати випуск цивільної моделі ЗАЗ-969В (пізніше ЛуМЗ-969В) як передньопривідного автомобіля. Перша партія непоказних машин зійшла з конвеєрів у 1966 році. Літера «В» розшифровувалася як «тимчасовий». Назва «Волинь» же спочатку було народним прізвиськом (по місцевості, де знаходиться місто Луцьк) і лише пізніше стало офіційним найменуванням експортних модифікацій. До речі, частина з них оснащувалася бензиновими двигунами Ford. Двигун МеМЗ-969 екзотичної компонування V4 повітряного охолодження, а також чотириступінчасту коробку передач та рульове управління максимально уніфіковано з «Запорожцем». Робочий об’єм «движка» становив всього 887 куб. см, видаючи потужність-30 к. с. при 4200 об/хв.

КВАДРАТНИЙ І ПРАКТИЧНИЙ
Підвіску нового всюдихода зробили повністю незалежною на поперечних торсіонах. При цьому для збільшення дорожнього просвіту до 280 мм (по захист двигуна) використовувалися колісні редуктори. Кузов – несучий і тільки з брезентовим верхом (хоча була повністю готова і закрита модифікація). У такому вигляді машина проводилася аж до 1971 року, коли нарешті налагодили виробництво приводу до задніх коліс і побачила світ повнопривідна версія – ЛуМЗ-969. А в 1975 році її змінила покращена модель ЛуАЗ-969А, обладнана вже 40-сильним мотором.

Виробничі потужності Луцького машинобудівного заводу, перейменованого з нагоди переходу на нову продукцію Луцький автомобільний, не дозволяли налагодити по-справжньому масовий випуск. З 1966 по 1979 рік було виготовлено всього близько 54 000 примірників «ЛуМЗ» моделей «969В» і «969», а також ЛуАЗ-969А. І це на весь Радянський Союз! Крім того, значна частина виробів Луазу надходила на озброєння Радянської армії, а також у війська численних союзників країн Варшавського договору. Враховуючи ж, що мотор повітряного охолодження не відрізнявся великим ресурсом, а кузов не мав захисту від корозії, не варто дивуватися, що незграбні «Волині» перших випусків вже у 80-х роках стали рідкістю. Та й сільські механізатори їх особливо не берегли, експлуатуючи «на забій». Тому до наших днів дожили в основному лише ті автомобілі, які купувалися як засіб вкладення грошей. Зазвичай вони відразу потрапляли в гаражі, виїжджаючи з них пару разів у році за грибами.

Саме такий ЛуАЗ-969 1973 року випуску опинився в колекції запорізького автомузея «Фаетон». Машина збереглася до наших днів майже «недоторканою», якщо не приймати всерйоз невелику іржу всередині кузова і «жигулівський» карбюратор замість вельми примхливої і ненадійного «рідного».

Зовні «Волинь» схожа на легковий автомобіль, але всередині все буквально кричить про те, що це легка вантажівка, або міні-трактор. Ніяких натяків на шумоізоляцію, гумові килимки і взагалі на будь-які зручності. Кругом тільки фарбований метал і трохи чорного пластика, з якого зроблений кермо (запозичений від «Запорожця»), деякі перемикачі і рукоятки. Фарба не відрізняється зносостійкістю і швидко протирається ногами, після чого днище під педалями починає бадьоро іржавіти. У старі добрі часи часто доходило і до наскрізних дірок, які просто затикали ганчірками. Панель приладів самого нехитрого «вантажного» вигляду. Ергономіка? Тут про неї ніколи і не згадували. Складні і швидкознімні передні сидіння годяться тільки для коротких поїздок по цілині і назад. Ліву ногу водієві доводиться або підсовувати під педаль зчеплення, чи підгинати під сидіння. Благо місця під ним багато. Зчеплення ж доводиться вичавлювати часто: трохи забігаючи вперед, відзначу, що передачі тут короткі.

Оскільки машина оснащена мотором повітряного охолодження, довелося дообладнати її автономної бензинової пічкою. Майже такий же, як на «Запорожця» моделі ЗАЗ-966. Пристрій недовговічне і часто на новій машині непрацездатний, поки до нього не прикладеш рук. Працював обігрівач з таким ревом, що міг заглушити навіть нетихий двигун. Правда, тепла давав з надлишком і не залежав від роботи мотора.

За простецкую зовнішність і стирчать вниз невеликі зубасті колеса, а також за перші літери назви міста, в якому розташовувався завод, позашляховий автомобіль швидко отримав прізвисько «Місяцехід», з якою і прожив свою недовгу, але різноманітну життя.

55-1

ПІДСТРИБОМ ПО ШОСЕ
Двигун «Місяцеходу» винесений за передню вісь. Він короткий і компактний, але все одно «ЛуАЗ» відрізняється досить солідним переднім свесом. Добре, правда, що знизу мотор і КПП надійно захищені солідним кожухом. А вже забавний звук «запорізького» V4, який багато хто вже забули, викликає асоціації чи то з гігантською швейною машинкою, то з жуком-мутантом. Втім, це на холостому ходу. Варто дати газу, як підключається турбіна невеликого реактивного літака – так працює надпотужний вентилятор системи повітряного охолодження.

До речі, з цього вию можна визначити, наскільки добре відрегульований силовий агрегат. Якщо він заглушає всі інші звуки – значить, порядок! А повністю оцінити цю «музику» водієві і пасажирам допомагає резонуючий кузов, гримлячий на ходу як консервна банка. Особливо якщо наїхати на яку-небудь перешкоду. Але сильніше напружують на «Волині» маленькі колеса, які можна порівняти з мотороллерными. На бетонці, розбитою «БелАЗами», наш колекційний всюдихід довелося буквально ловити по всій ширині дороги. Він скакав, як блоха! Коротка база і енергоємна підвіска на майже танкових торсіонах відмінно виштовхували маленькі коліщатка з кожної ямки, після чого «ЛуАЗ» підлітав над дорогою і приземлявся… зовсім не там, де очікувалося. Але є і позитивні моменти – жорсткі торсіони працюють як відмінні стабілізатори, завдяки чому в поворотах машина майже не крениться. Втім, для міста вона все одно незручна. Оглядовість з піднятим тентом нікудишня: не дивно, що при найменшому потепління його воліли знімати.

В бічні віконця мало що видно. Як і в маленькі круглі зовнішні дзеркала заднього виду, встановлені за дивною модою 70-х років на капоті. Хоча активної їзди на цьому автомобілі ніколи б і не вийшло. Розгін млявий, так як тяги тщедушному «повітряника» явно не вистачає. Короткі передачі доводиться перемикати досить часто. При тому, що максимальна швидкість не перевищує 75 км/год. А що ви хотіли від моторчика потужністю 30 л. с., якому доводиться тягнути на собі 900 кг заліза? З іншого боку, може, це й добре, бо слабкі барабанні гальма на всіх колесах відверто вселяють побоювання.

МРІЯ АГРОНОМА
Зате ледь з’їхавши з твердого покриття, «блоха» відразу змінюється. На м’якому ґрунті підвіска вже не здалася мені настільки жорсткою. Дорожній просвіт майже в 300 мм і блокування заднього диференціала дозволяють легко штурмувати раскисшую колію, що залишилася після будівельної техніки. На одному передньому приводі і «рідних» колесах машина залишає далеко позаду багатьох набагато більш серйозних всюдихідних конкурентів. Добре завантажені мотором передні колеса витягають позашляховик практично з будь-яких ситуацій. Додавши до цього підключення заднього моста з блокуванням диференціала, отримуємо супервездеходный транспорт з найбільшими можливостями.

На багнистому ґрунті, на зарослій луговине і при їзді по ріллі «Місяцеходу» немає рівних – позначаються наявність повністю незалежної підвіски, маленька вага і відсутність виступаючих під днищем агрегатів. Хоча в «Луазу» немає повноцінної роздавальної коробки з «понижайкою», але якщо вже зовсім притисне, то важелем управління КПП можна включити додаткову, особливо низьку першу передачу – краса! Недарма простенький сільський всюдихід завжди вважався найкращим підкорювачем бездоріжжя і досі особливо любимо джиперами.

Загалом, якщо спочатку машина здалася мені невеликою вантажівкою, то після поїздки по бруду, путівцях і кам’янистих схилах Дніпра на розум прийшло порівняння з квадроциклом. Адже він, як відомо, теж не дуже хороший на асфальті…

Добавить комментарий

Related Posts

25 років Міцубісі Лансер еволюшн25 років Міцубісі Лансер еволюшн

Цей автомобіль заслужив всесвітнє визнання не тільки тому, що швидко їздив — мало у світі швидких автомобілів? Іконою автоспорту «Евік» зробило поєднання непоєднуваного: спортивних характеристик і цілком цивільної ціни, високих

Популярний портал автоновинПопулярний портал автоновин

Популярний портал автоновин Більшість представників сильної статі цікавляться такою інформацією, як поява нових моделей автомобілів, новинами зі світу автоперегонів і т.д. Такий інтерес зовсім не означає, що людина має потребу

55 років за кермом: кращі авто Джеймса Бонда55 років за кермом: кращі авто Джеймса Бонда

На честь 55-ї річниці «бондіани» ми вирішили згадати про нелегку долю одного з найбільш нещасних шпигунів в історії — Джеймса Бонда. Чому так? Ну, як мінімум, кар’єра агента 007 залишає